Monday, 5 December 2011

PELANGI...

.... kehidupan ini ibarat roda...
kadang kala kita di atas dan kadang kala juga kita dibawah...


... kehidupan, ape itu kehidupan ye?...
ia bermula dari proses kehidupan di dalam perut ibu ---> kelahiran kita di muka bumi 
---> menjalani kehidupan harian sebagai insanNYA di muka bumi ---> kematian...etc
 kehidupan ini sebenarnya menarik kerana ia dipenuhi dengan cabaran yang mencabar...
adakalanya kita gembira, adakalanya kita kecewa, menangis, terluka dan sebagainya...
tetapi itu semua adalah lumrah kehidupan kita sebagai seorang manusia...
cuba bayangkan jika kehidupan kita hanya gembira sahaja,
mesti BOSAN bukan?
tak ada yang mencabar dan menguji diri...
subahannallah, MAHA BIJAKSANA DIA kan mengaturkan
kehidupan kita sebegini...

... dia adalah seorang gadis lingkungan belasan tahun...
kehidupannya sebelum ini begitu gembira disamping keluarga dan juga teman2...
dia juga merupakan seorang yang cekal lagi tabah dan bersemangat dalam menjalani kehidupannya..
kehidupannya sering ketawa dan menjadi penghibur teman2nya...
boleh dikatakan dia adalaha seorang yang "happy go lucky"
namun, setelah berkenalan dengan beberapa orang teman,
dia alpha dan melupakan mereka2 yang sebelum ini menjadi bahan yang mendukungnya...
lumrah manusia yang mudah alpha...
dialami kehidupan bersama teman barunya... penuh suka duka...
hari demi hari berlalu...
tibalah di satu saat dia mengalami kesulitan...
dimana kesulitan itu tidak bisa dia berkongsi cerita bersama teman2..
lagi pula dia bukan jenis yang bercereka mengenai kesulitan hidupnya sampai ada yang berfikiran bahawa dia
tiada masalah kehidupan...
pelbagai keperitan yang dia alami atas kesulitan itu...
rasa kesal tiada gunanya lagi kerana sumenya telah berlaku...
yang berlalu itu biarlah ia berlalu dengan derasnya...
tetapi dia pasrah akan ketentuanNYA.. semua ini telah ditetapkan untuknya ..
dan mungkin juga ia adalah atas kesilapan dirinya....
hanya yang dia mampu melakukannya, memohon kepada yang BERKUASA agar diberikan kembali kehidupannya yang penuh dengan gilang gemilang itu...
dengan dia kembali merapatkan dirinya kepada Ilahi, dia yakin dia mampu
gembira seperti sedia kala... hidup dalam ketenangan...
dia yakin dan percaya pada janji pencipta alam ini... 
doakan agar dia temui kembali kehidupannya yang dahulu...
doakan juga dia istiqomah melakukan penghijrahan ini...
InsyaAllah...

"kadang-kadang Allah sembunyikan matahari daripada kita...
 namun DIA berikan kita guruh dan petir...
kita menangis mencari-cari di mana matahari itu...
 tetapi, tanpa kita sedari, sebenarnya DIA nak bagi kita PELANGI...."


~sekadar perkongsian daripada durrahnurimtiyaz~

4 comments:

Anonymous said...

semoga hamba Allah diatas akan gembira & tenang...dan juga bertemu pelangi or ape2 je lah yg menyenangkn..haha
hidup ibarat roda???
kn bgus lau roda tu stuck n kte berada di atas..
hehe..tpi tu suma kuasa Allah
Dia yg berhak atas segalanya... :P

DURRAH NUR IMTIYAZ said...

InsyaAllah... ,mari sama2 kita doakan hambaAllah di atas tu ye... huhu...
tak buleh stuck,if dat wheel stuck, maybe
kita akan mati kot... haha...
anythings happen ada reason rite...
sume kuasa NYA...

Anonymous said...

haha...ok..
stuck means mati??haha lau itu yg sebaiknye ape salahnye...
Dia maha mengetahui.... :P

DURRAH NUR IMTIYAZ said...

haha... yela..
maybe... yup, DIA dah buat aturan yang terbaik bagi kita...