Friday, 23 December 2011

congrate sume buat calon PMR 2011~

.... apa isu hangat hari ni bagi kanak2 sekolah tingkatan 3 ye? 
haha, semestinya PMR... result keluar kot...


malam semalam penuh wall fb diserabukkan dengan dek rase gelisah para pelajar PMR 2011...
haha... rilex la adek2 oi..
cool je...dun worry lah... xperlu frust menonggeng ok if result xberapa nak cemerlang...
apepon yang anda dapat, jangan lupe say thanks to HIM ok?
ALLAH maha mengetahui akan sesuatu yang kamu tak tau... =)
DIA telah aturkan yang terbaik buat kalian... DIA bagi ape yang kamu perlukan bukan ape yang kamu mahukan...
so, REDHA ok adek2? anda dah usaha, doa dan tawakal kan?
so, time to get da result =)

.tahniah lah kat my little sister, EBY dapat result cemerlang... bersyukur ok?
tp jangan honey moon lak ye nextyear! SPM bagi gempak lagi ok =)
nanti ayah belanja macam2 lagi... xkan xnak kot =)

then, wanna to say congrate kt adek angakt yang comel ni ---> sharina aqilah n bella...
name lebih kurang je kan...
dapat 8a 1b kan? oklah tu dek... nanti akk bg hadiah ok... insyaAllah =)
dun b sad ok?
SPM buat terbaik ye! sayang kamu adek!

next kat anak buah ku... dan kazen yang lain...
IMRAN, mira n abby...yang dapat result cemerlang tu tahniah ye!
but yang kurang tu,, dun worry =) jgn sedih2... PMR bukan segalanya ok?
gagal sekali xbermakna gagal selamanya ye =) SPM tu penting...
menentu hala tuju tu ....

and congrate gak kat all junior SKKSMKA Sharifah Rodziah ye =)
100% lulus kan? bgos mengekalkannya... dan diz year 87 stret A kan...
tahniah2... bangge sebagai akak sekolahh
alfun syukran kat guru2 yang byk berjsa kepada kami supaya menjadi insan yang berguna dunia akhirat...
adek2, yang dah berjaye tu, jgn lupe say thnks kt ALLAH, parents, guru dan kawan2 ye...
tanpa doa dan sokongn mereka siapalah kita... 

..teruskan usaha anda pada masa akan datang ye...
never give up ok!
"man jadda waja, wa man zaro'a hasoda "






Saturday, 17 December 2011

Islam mengangkat darjah WANITA ? benarkah?

...sedang duduk di meja sebuah kedai makan, tbe2 dia kelihatan
seorang makcik  lingkungan 50-an sedang duduk membaca buku ilmiah...
dari gayanya makcik itu seperti seorang ustazah...
terus dia memerhati wanita itu ...
tiba2 tanpa disedari perasan akan diperhatikan oleh dia lalu, wanita itu menghampirinya... 
maka, berlakulah perbualan antara mereka...

Wanita : Assalamualaikum, anak buat apa di sini?

Dia      : Wa'alaikumussalam makcik..Sedang menunggu makanan makcik...

Wanita :  ohh, samalah... Anak ada masalah ke? Makcik lihat seperti anak sedang memikirkan sesuatu.Apakah? Jika xkeberatan ceritalah kepada makcik...InsyaAllah makcki boleh membantu..(sambil melontarkan senyuman )

Dia        : Benarkah Islam mengangkat darjat wanita, makcik?

Wanita   : oh, isu inikah yang anak fikirkan? 

Dia        : Benar makcik... Saya ada terbaca di sebuah majalah... tetapi kurang jelas bagi saya...

Wanita   : Oh, xmengapa... Jika tidak keberatan, makcik boleh berkongsi sedikit ilmu yang makcik ada...

Dia        : Betulkah makcik? Alhamdulillah, syukur kerana makcik sudi berkongsi ilmu dengan saya...

Wanita  : InsyaAllah... Ilmu ini kita haruslah berkongsi sesama kita... Bukankah itu yang diajarkan kepada kita... Ok, begini, benar anak... Islam sangat mengangkat darjat seorang wanita... Pada zaman Jahiliah, anak perempuan sangatlah dibenci dan dikeji... Menurut mereka, anak perempuan itu membawa sial (bala), disamping itu, mereka juga dianggap menyusahkan ibubapa... Maka, sejurus selepas kelahiran, mereka ditanam hidup... Kejam bukan? Tetapi, selepas kedatangan Islam, kaum wanita ini dibela dan dianggap tuah...

Dia       :Ya, benar tu makcik.. Saya pun ada juga terbaca mengenai agama sebelum kehadiran Islam itu memperlakukan sebegitu kepada anak perempuan... Jadi, apakah contoh yang Islam mengangkat darjat wanita ye makcik ? Boleh terangkan ?

Wanita    : InsyaAllah, apa salahnya... Begini, Islam amat mengagungkan darjat seorang wanita... Contohnya :
  • Mengutamakan ibu ke atas bapa... " Seorang lelaki datang kepada Rasullullah SAW lalu berkata, " Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling berhak aku hormati? baginda menjawab, "Ibumu!"  Lelaki itu terus bertanya lagi, kemudian siapakah? Nabi SAW menjawab, "Ibumu!" Lelaki itu terus bertanya lagi, kemudian siapa? Baginda menjawab, "Ibumu!" Sekali lagi lelaki itu bertanya, kemudian siapa? Nabi menjawab, " Bapamu!"  ( Direkodkan oleh Bukhari dan Muslim )
  • Anak perempuan menjadi penyelamat dunia...  " Barang siapa yang menanggung dua orang anak perempuan, lalu berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi tirai pencegah baginya dari api neraka" Begitu juga bagi mereka yang mempunyai satu atau lebih anak perempuan. ( Direkodkan oleh Bukhari)
  • Wanita itu bukan hamba lelaki tetapi setaraf daripada segi nilai kemanusiaan bagaikan adik beradik. " Sebenarnya wanita itu adalah saudara kandung lelaki". ( Direkodkan oleh Abu Daud)
  • Amal soleh wanita diiktiraf oleh Allah sebagaimana amal soleh lelaki diiktiraf. " Barang siapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikit pun"  (surah an-Nisaa' : 124)
  • Hak wanita diiktiraf. Umar al-Khatab RA berkata, " Pada zaman jahiliah kami tidak menghargai wanita walau sedikit pun. tetapi tatkala Islam datang dan Allah menyebut-nyebut tentang mereka, barulah kami sedar bahawa mereka menpunyai hak ke atas kami " 
Dia        : Oh, begitu... Terima kasih makcik atas perkongsian ilmu yang bermanfaat kepada saya... Semoga Allah memberkati kehidupan makcik sekeluarga... InsyaAllah...

Seorang pekerja dikedai makan itu sampai lalu memberikan makanan yang dipesan oleh Makcik... 

Wanita   : Sama-sama nak.... Baiklah anak, makcik mahu pulang... Semoga ilmu yang makcik berikan tadi amat berguna buat anak... Semoga kita bertemu lagi... InsyaAllah.... Assalamu'alaikum...

Dia     : InsyaAllah makcik... Wa'alaikumussalam (sambil bersalam)

Subahannallah... Indahnya Islam kerana mengangkat darjat kita sebagai seorang wanita... Semoga dengan ketinggian darjat ini, kita dapat gunakannya sebaik mungkin untuk menjadi hambaNYa yang mu'minah... InsyaAllah... 

Friday, 16 December 2011

dialog berkaitan POLIGAMI....

Dia memaparkan persoalan mengenai poligami di laman muka bukunya.
... Mencari kejernihan petunjuk al-Quran dan Al-Sunnah tentang poligami...
Benarkah poligami itu Sunnah?

A :  Ya! mestilah sunnah sebab nabi buat.

B : Jawapan ini tidak tepat..

A : ???

B : Monogami adalah sunnah Nabi selama 25 tahun, poligami pula adalah sunnah Nabi selama 10 tahun. Monogami dan poligami adalah perbuatan Nabi secara umum, daripada sudut hukum, poligami bukan sunnah, cuma HARUS.

A : Daripada sudut hukum, kita sebut sunat bukannya sunnah...

B: Dalam bahasa arab, tiada perkataan sunat, kedua2nya disebut sunnah...tidak semua yang Rasullullah buat  itu boleh dianggap sunah daripada sudut hukum, selagi ada dalil lain yang menghalangnya. Jumhur ulama'  mengatakan poligami hukumnya harus.

C : Apakah contoh perbuatan Nabi yang tidak dianggap sunnah daripada sudut hukum?

B : Rasulullah SAW pernah bercerai. Baginda menceraikan Hafsah talak satu, kemudian merujuknya kembali
atas perintah Jibril. Rasulullah juga pernah berniat menceraikan Saudah bt Zam'ah namun tidak jadi kerana
Sa'udah merayu simpati. Selain itu, baginda menceraikan seorg wanita sebelum sempat menggaulinya
kerana wanita itu berpenyakit kulit. em, mengapa tidak menyebut  bercerai itu sunnah?

C : Hmm, tidak sedap pula mendengar perkataan cerai adalah sunnah...

B:  Memang hukumnya bukan sunnah kerana ada dalil yang menghalangnya (qarinah). Sabda nabi SAW,
perkara halal yang paling dibenci ALLAH adalah talak. Adakah bercerai itu terlarang?

C : Tidak, kerana Nabi buat.

B : Ya, perceraian hukumnya bukan sunnah dan bukan juga suatu yang dilarang. Kadangkala, ia menjadi
solusi  terbaik dalam masalah tertentu.

C : Apakah qarinah yang menyatakan poligami itu bukan sunnah?

B : Banyak qarinahnya.. Antaranya adalah :
  • Dalam ayat 3, surah an-Nisaa', Allah menyebut berkenaan tiga jenis pernikahan iaitu: mengahwini anak yatim, berpoligami dan berkahwin satu.Kemudian daripada segi fiqh keutamaan, Allah menyusun keutamaan yang berkahwin satu lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya, maka semoga kamu bertakwa. Ini tafsiran yang disokong oleh jumhur ulama'
  • Syarat yang ketat diletakkan dalam urusan poligami iaitu mampu berlaku adil sehinggakan ada ulama mengatakan ia adalah ancaman bukan galakan. Dengan syarat ini, poligami dalam Islam adalah sesuatu yang amat ketat dan payah aturannya, bukannya dengan cara mengambil mudah.
  • Ayat 129 surah an-Nisaa' menjelaskan lagi, poligami tidak digalakkan apabila ALLAH mengatakan tiada seorang pun antara kamu mampu berlaku adil, walaupun kamu sangat menginginkannya. Malah, ALLAH  meningatkan tentang risiko kecenderungan cinta suami kepada seorg isterinya boleh mengakibatkan dia berlaku aniaya kepada isteri yang lain..
  • Dalam hadis sahih Laporan Bukhari Muslim, Rasulullah sendiri menyuruh Sayyidina Ali menceraikan Fatimah sekiranya mahu menduakannya.. Dalam syarah Imam Nawawi, perkahwinan Ali dengan Puteri Abu Jahal adalah harus tetapi Rasulullah SAW menegahnya kerana baginda takut agama Fatimah rosak akiat cemburu. Ada ulama' mentafsirkan bahawa tegahan Rasul itu bagi meraikan hak Fatimah (yang merasa poligami itu menyakitkannya) RUJUK FATHUL BARI, penjelasan ke-3
  • Bukan hanya Fatimah, Rasulullah SAW melarang semua puterinya diduakan. RUJUK HADIS SAHIH BUKHARI MUSLIM. Ini menjadi dalil kita kepada golongan orientalis berkenaan kedudukan sebenar poligami dalam Islam. Islam hanya mengharuskan poligami dalam masalah2 tertentu, bukan menggalakkannya. Ada hak2 wanita yang perlu diraikan. 
  • Rasulullah SAW berpoligami menyusui hikmah perang kerana zaman itu adalah zaman perang. Sistem poligami yang dilaksanakan amat bijaksana dalam menghadapi suasana, itu kerana islam kehilangan sekian banyak lelaki2nya. Masalahnya, ramai masyarakat pada hari ini berpoligami kerana sudah dekat dengan zina. Mampukah orang yang kurang agama itu berlaku adil?
  • Masyarakat Jahiliyah ketika itu berlebih2an dalam meramaikan isteri, maka Islam secara sederhana menghadkan sampai 4 sahaja. Ia suatu anjuran supaya mengurangkan, bukan menambah. Malah, berbanding agama lain, hanya Islam secara terang2an mempunyai ayat yang berbunyi, " Maka (berkahwinlah) dengan satu sahaja"<surah an Nisaa' ayat 3>. Jelas, islam lebih menganjurkan perkahwinan satu berbanding agama lain
  • Ayat " fankihu ma tooba lakum..." ( Ayat 3 urah an Nisaa'. Bermaksud:  Nikahlah mana yang baik bagimu 2, 3,4..." ) hingga akhir ayat adalah ayat yang bergantung kepada ayat sebelum dan selepasnya.Ia suatu jawab syarat, bukannya ayat perintah. Kita tidak mengambil hukum wajib ataupun sunnah daripadanya walaupun ia seolah2 dalam nada perintah. Ada syarat yang ketat dan ada qarinah  (dalil utama yang lain) yang diperhatikan seelum para uama' mengambil hukum
Perbualan disambung dengan kehadiran seorang ikhwan (D)...

D : Tidak baik menolak hukum al-Quran.

C : Tidak baik menghukum sembarangan. Awak sudah menbaca hujah2 kami dengan benar dengan hati yang
bersih sebelum menuduh kami begitu? Awak fikir semua hukum didalam al-Quran itu hukumnya wajib?
Tiada yang makruh,harus, sunnah ataupun haram?

B : Sekiranya hukum didalam al-Quran itu semuanya wajib, ulama' tidak perlulah berpenat2 mengkaji ayat2
hukum bagi mengetahui apakah hukum sebenar yang ALLAH kehendaki daripada hukum2 yang 5.

D : Saya merasakan isteri perlu berlapang dada dalam perkara ini ,kerana suami bukan hanya milik isteri
sahaja. Suami harus berkahwin lebih, manakala isteri tidak boleh poliandri. bertolak anur akan
menggembirakan suami, bukankan kegembiraan suami itu suatu kewajipan bagi isteri untuk meraih
redanya?

B : Memang benar, suami bukan milik isteri secara mutlak, ia milik Allah. Perlu diingat, isteri juga bukan milik
suami secara mutlak. tetapi Ia milik ALLAH. Sekiranya  isteri merelakan suaminya berpoligami, kita
menghormati keputusannya. Sekiranya isteri tidak merelakan suaminya berpoligami dan meminta
dibebaskan, kita juga perlu menghormatinya. Dia meminta dibebaskan bagi kepentingan akhiratnya supaya
tidak rosak kerana cemburu. Dia berhak menjaga agamanya sendiri. Malah, dia berhak mengadakan
"khuluk" (tebus talak) untuk tujuan murni itu sekiranya suami enggan menceraikan. Ini mesej yang saya
mahu bawa berkenaan hak isteri yang sering dipinggirkan dan dianggap munafik oleh golongan tradisional.

C : Ya, saya mencari keadilan berkenaan perkara ini. Fitrah kekasih tidak mungkin rela cintanya diduakan.
Bukankah Islam agama yang Fitrah?terpampang jelas, Islam adalah agama yang paling memahami hati
dan perasaan.

B : Ibnul Qayyim berkata dalam bukunya Raudhatul Muhibbin, lumrah cinta mengharapkan penunggalan
cinta daripada kekasihnya. Sebanyak mana pun kita mencintai, kita tidak mampu menafikan bahawa, ada
1 cinta yang paling kita cenderung kepadanya. Dalam cinta sesama makhluk pula, soal cinta tidak dapat
lari daripada kecenderungan kepada seorang sahaja. Ia sering disebut kesayangan. 

D : Hah, isteri boleh minta cerai dan tebus talak sekiranya suami mahu berkahwin lagi? Mana ada ustz2 ajar
 macam ni! Awak ada dalil kah? Jangan pandai2! Tidak bau syurga nanti.

B : Rujuk hadis sahih Laporan BUkhari Muslim tentang fatimah Az-zahrah yang lebih rela diceraikan
daripda dipoligami. Itu haknya yang patut dihormati demi kepentingan akhiratnya. Satu lagi dalil adalah
kisah isteri Thabit bin Qais yang meminta diceraikan dengan khuluk. Rasulullah dan Thabit bin
Qais menghormati haknya. Ia lalu diceraikan dengan mengembaikan maharnya iaitu sebuah kebun
kepada  suaminya. (RIWAYAT BUKHARI <5273> DAN NASA'I <169/6)

D : Saya pernah membacakan pendapat yang mengatakan tidak boleh, contohnya pendapat Imam hanafi.

B : Itu cuma pendapat bukan wahyu, kita hormati. kita masih boleh memilih pendapat yang memiiki dalil yang     lebih sahih.

D : Mustahil kita ini lebih pandai daripada Imam Hanafi.

B : Sekiranya saudara belajar Fiqh dan Usul daripada asasnya, saudara akan mengerti bahawa Islam tidak
menghalang perbezaan pendapat dalam masalah Fiqh. Ia berlaku sejak zaman sahabat lagi.  Perbezaan
Fiqh jadi tercela apabila adanya golongan taasub, tidak terbukan dan tidak merendahkan hati kepada dalil
yang lebih sahih apabila ia bertentangan dengan pendapat imamnya.

C : Ketika Istlam mngharuskan suami berpoligami dengan syarat yang ketat dan sebab yang munasabah,
 Islam juga memberikan hak wanita sama ada mahu merelakan, mempertahankan ataupun minta
dibebaskan. Adil bukan, Islam?

D : Entah.

B : Ataupun saudara berasa lebih adil sekiranya Islam menetapkan isteri wajib mengangguk sahaja jika suami
berpoligami? Bukankah ini suatu pemaksaan yang tidak cocok dengan fitrah? Buakn kah Islam menghargai
naluri wanita?

D : Entahlah.

C : Cuba saudara bayangkan, sekiranya Islam membenarkan isteri saudara berkahwin lagi, saudara berasa
marah ataupun tidak? Jika marah dan cemburu, ia memang fitrah seorang kekasih. Apakah hak yang ada
pada pihak saudara ketika itu, dalam mempertimbangkan fitrah itu yang boleh bertukar menjadi fitnah?

D : Jangan guna bayangan sebegini. Ia tidak akan berlaku selama2nya kerana Ia tidak syar'ie. 

C : Mamanglah andainya ia tidak syar'ie. Namun sekurang2 nya saudara dapat menyelami hati wanita dan
 memahami cara Islam memberi keadailan kepadanya.Mengapa ? Kerana persoalan ini bertentangan  
 dengan fitrahnya

B : Saudari benar Sarah. 
C : Banyak kefahaman yang salah berlaku berkenaan poligami. Antaranya adalah, : 
  • Poligami itu sunnah
  • Poligami itu berkait dengan soa keimanan. Isteri yang menolak suaminya berpoligami dikire tidak beriman.
  • Poligami itu hukum al-Quran yang wajib dilaksanakan jika suami berkeinginan
  • Poligami itu ' kalau kita cakap2 ia suatu bida'ah, sekiranya kita mahu, kita buat sahaja tanpa perlu mengambil kira suara isteri pertama
  • Sekiranya suami kata, saya mahu berpoligami untuk dakwah dalam Islam, isteri perlu  berkata  "Ya! " tanpa perlu menkaji kebenaran hujah suami, kemampuan dan ketulusannya
D : Adakah benar sesuatu yang hukumnya harus, walaupun dilakukan oleh Rasulullah, tidak dianggap sunnah
atau mendapat pahala sunnah? Bagaimana jika ada yang menlakukannya kerana amat kasihkan baginda?
contohnya, ada seorang sahabat nabi ketika musafir, behenti berehat di tempat yang sama dengan tempat
yang pernah disinggahi oleh Nabi kerana mahu mengikut perbuatannya. Soalan ini umum, bukan berfokus
kepada poligami..

B : Perkara harus yang saudara nyatakan adalah perkara harus yang tidak melibatkan hak orang lain. Poligami
 pula melibatkan hak isteri pertama,dan anak2. Sudah tentu pertimbangannya berbeza.

D : Bagaimana menangkis hujah orentalis yang mengatakan Rasulullah tidak adil kerana melarang anak
 perempuannya dipoligamikan?

B : Kisah itu sepatutnya menjadi dalil kepada kita, bahawa Rasulullah insan yang paling adil. Sikap baginda
mengajar kita berkenaan pendirian sebenar Islam terhadap poligami. Baginda mencontohkn cara Islam
menghormati dan meraikan suara wanita dan memelihara hak2 wanita.

D : Mengapa isteri2 baginda tidak bersikap seperti Fatimah, sedangkan mereka juga memiliki fitrah wanita?

B : Isteri-isteri baginda merelakan kerana mereka sudah tentu tidak sanggup diceraikan oleh lelaki paling
agung di dunia dan akhirat. Tiada pengantn yang lebih baik daripada baginda. Manakala puteri2 Rasulullah,
sekiranya mereka diceraikan suami2 kerana keengganan menerima poligami, mereka masih mempunyai
pilihan lelaki2 lain yang bertakwa.


... sekadar perkongsian bersama yang infonya dipetik daripada novel tauhid karya Fatimah Syarha Mohd Noordin , Sebarkan Cinta-MU... 
 Yang baik itu datangnya daripada ALLAH dan yang kurang baik itu datang nya daripada kelemahan diri saya sendiri... wallahu'alam...


Friday, 9 December 2011

Keimanan Cinta


" Cinta kepada isteri kamu tidak seharusnya melebihi cinta kepada ALLAH dan Rasul "
mendengar kata-kata Tan Sri Koh, Alan tersedar. 
Dia lupa menyandarkan harapan hanya kepada ALLAH... Alan beristigfar,
moga Allah tidak menarik kembali keimanan cinta kepada-NYA...

.... Fazura, seorang novelis muda memenuhi masa lapang di Rumah Anak Yatim Baiduri. Di situ, dia berkenalan dengan seorang lelaki Cinta tua. Fazura tidak menyedari bahawa lelaki itu adalah Tan Sri Koh, seorang hartawan Malaysia.
Alan Koh, cucu Tan Sri Koh dipaksa berkahwin dengan Fazura. Sekiranya dia ingkar, datuknya mengugut
untuk menarik kembali harta dan perniagaannya. Fazura menghidapi
leukimia tetapi merahsiakan penyakitnya daripada Alan kerana dia tidak ingin cinta yang lahir dari simpati..
Pada saat Fazura dan Alan mula rapat,
muncul Andy Azman, seorang pemuda yang Islam hanya pada nama,
menaruh perasaan pada Fazura. Adakah Alan akan melepaskan cintanya?
Mampukah Fazura bertahan dengan penyakit leukimianya?
Mampukah Andy menghadapi ujian cinta dari-NYA?

ketahui lebih lanjut kisah suka duka,perit getir yang terjadi di dalam sebuah novel tarbiyah,
 KEIMANAN CINTA...


  ... sekadar perkongsian... terasa manis dan nikmat jika cinta itu berteraskan keimanan...
    wallahu'alam...
    selamat membaca =)

wahai hati...

...  alunan nasyid dipasang bagi menenangkan jiwa yang 
pilu... entah kenapa pabila dia melihat atau terkenang akan sesuatu,
air jernih bercucuran jatuh pada pipinya...


mahu dia menyembunyikan rasa pilu itu, tetapi nyata dia tidak mampu menipu hatinya sendiri...
kian beberapa ketika dia cuba untuk myimpan air jernih itu dari terus mengalir,tetapi dia tewas juga...
hatinya belum cukup kuat untuk bertahan... 
puas dipujuk2 tetapi masih belum cukup mantap untuk menghadapinya...
YA Allah, wahai hati, 
sampai bila kau harus terus begini hidup bergelumang dengan mutiara jernih???
sampai bila wahai hati?
kau xpenat ke izinkan ia bermaharajalela dalam kehidupanmu?
xmahukah engkau kembali seperti dahulu? penuhkan kehidupan dengan keceriaan disamping teman2?

walaupun peristiwa yang lbih kurang sama terjadi berulangkali,
kenape kau belum cukup kuat lgi? adakah kau selesa dengan kehidupan sebegini?
aku(mata) sudah penat untuk menahan mutiara jernih itu melimpah membajai pipi...
aku(mata) sudah berasa perit... aku tidak sanggup lagi untuk meneruskannya...
tetapi, ia jatuh tanpa diminta...
jika ia jatuh atas kegembiraan, aku(mata) turut bergembira...
tetapi ia tidak... jatuh atas keperitan...
aduh...perit sekali...

wahai hati,
cuba kau kuatkan diri kau...
minta pada DIA kuatkan diri kau... DIA Maha Pengasih lagi Maha Penyayng...
DIA amat prihatin akan permintaan kita...  cuba kau renungkan masalah yang dihadapi oleh orang lain...
lagi berat dari kau rasai... bagaimana mereka boleh atasi?
cuba kau cari jalan nak jadi kuat... yang boleh menghadapi segala keperitan yang kau alami...
hati, aku tahu kau begitu lembut tetapi cuba buat kali ini kau
keraskan sedikit diri kau tok kau menjadi kuat...
kau xkesian ke kat kami2 ni... hidup kami bergantung kepada kau...
jika kau binasa, binasalah kami...
hati, kami sentiasa bersama kau dalam membentuk diri kau...
kita sama2 tarbiyah kan diri kita, dekat kan diri dekat DIA ye...
kita kene yakin kita boleh... DIA sentiasa bantu kita...

jangan disebabkan sesuatu, kau terpesong, kau lemah...
jangan ye... kita bawa diri kita ke jalanNYA...
mesti kita boleh tenang nnti... 
aku harap kau boleh jadi kuat ye hati...
be strong dear! ill support u! GO! Go! GO!


Monday, 5 December 2011

PELANGI...

.... kehidupan ini ibarat roda...
kadang kala kita di atas dan kadang kala juga kita dibawah...


... kehidupan, ape itu kehidupan ye?...
ia bermula dari proses kehidupan di dalam perut ibu ---> kelahiran kita di muka bumi 
---> menjalani kehidupan harian sebagai insanNYA di muka bumi ---> kematian...etc
 kehidupan ini sebenarnya menarik kerana ia dipenuhi dengan cabaran yang mencabar...
adakalanya kita gembira, adakalanya kita kecewa, menangis, terluka dan sebagainya...
tetapi itu semua adalah lumrah kehidupan kita sebagai seorang manusia...
cuba bayangkan jika kehidupan kita hanya gembira sahaja,
mesti BOSAN bukan?
tak ada yang mencabar dan menguji diri...
subahannallah, MAHA BIJAKSANA DIA kan mengaturkan
kehidupan kita sebegini...

... dia adalah seorang gadis lingkungan belasan tahun...
kehidupannya sebelum ini begitu gembira disamping keluarga dan juga teman2...
dia juga merupakan seorang yang cekal lagi tabah dan bersemangat dalam menjalani kehidupannya..
kehidupannya sering ketawa dan menjadi penghibur teman2nya...
boleh dikatakan dia adalaha seorang yang "happy go lucky"
namun, setelah berkenalan dengan beberapa orang teman,
dia alpha dan melupakan mereka2 yang sebelum ini menjadi bahan yang mendukungnya...
lumrah manusia yang mudah alpha...
dialami kehidupan bersama teman barunya... penuh suka duka...
hari demi hari berlalu...
tibalah di satu saat dia mengalami kesulitan...
dimana kesulitan itu tidak bisa dia berkongsi cerita bersama teman2..
lagi pula dia bukan jenis yang bercereka mengenai kesulitan hidupnya sampai ada yang berfikiran bahawa dia
tiada masalah kehidupan...
pelbagai keperitan yang dia alami atas kesulitan itu...
rasa kesal tiada gunanya lagi kerana sumenya telah berlaku...
yang berlalu itu biarlah ia berlalu dengan derasnya...
tetapi dia pasrah akan ketentuanNYA.. semua ini telah ditetapkan untuknya ..
dan mungkin juga ia adalah atas kesilapan dirinya....
hanya yang dia mampu melakukannya, memohon kepada yang BERKUASA agar diberikan kembali kehidupannya yang penuh dengan gilang gemilang itu...
dengan dia kembali merapatkan dirinya kepada Ilahi, dia yakin dia mampu
gembira seperti sedia kala... hidup dalam ketenangan...
dia yakin dan percaya pada janji pencipta alam ini... 
doakan agar dia temui kembali kehidupannya yang dahulu...
doakan juga dia istiqomah melakukan penghijrahan ini...
InsyaAllah...

"kadang-kadang Allah sembunyikan matahari daripada kita...
 namun DIA berikan kita guruh dan petir...
kita menangis mencari-cari di mana matahari itu...
 tetapi, tanpa kita sedari, sebenarnya DIA nak bagi kita PELANGI...."


~sekadar perkongsian daripada durrahnurimtiyaz~

Friday, 25 November 2011

Jumaat terakhir 1432H...


.... pagi yang indah kembali muncul...ia adalah penghulu segala hari...iaitu JUMAAT namanya...
namun, Jumaat kali ini berbeza sedikit...
ini adalah JUMAAT yang terakhir dalam tahun islam 1432H...
kita tidak dapat berjumpa dengan ini lagi selapas ini..kerana masa tidak bisa diundurkan...
tanggal 27 november 2011 bersamaan 1hijrah...
iaitu tahun baru dalam islam... hanya tinggal beberapa "saat" sahaja lagi untuk kita
merasai kehidupan dan kenikmatan dalam tahun 1432 H...

dikesempatan ini juga, dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim,
 saya ,
 ingin memohon ampun dan maaf kepada seluruh umat islam dan yang bukan islam...
sama ada yang dikenali atau pun tidak...
baik keluarga, teman2 skm 2, sra merlimau pasir, smka sharifah rodziah, stamford college , iium. 
dan kepada semua saudara seagama dan sebangsa sekalian...
acap kali diri ini melakukan kesalahan kepada kalian semua... mengguris hati kalian,
melakukan perkara yang tidak disukai dan sebagainya...
baik secara sengaja atau tidak disengajakan... 
dari segi percakapan,perlakukan, gerak geri, memek muka dan sebagainya...
mohon kemaafan ye...
sama2lah kita maaf memaafi kerana amalan ini adalah amalan yang disukai ALLAH...
moga ukhwah yang telah terjalin antara kita akan terus terjalin selamanya...
insyaAllah =)

di hari yang penuh barakah ini, marilah sama2 kita tadah tangan dan berdoa kepadaNYA...

YA ALLAH ya tuhanku... pada hari yang penuh barakah ini,
kami memohon seribu keampunan kepadaMU atas segala dosa yang telah kami lakukan secara sedar atau pun tidak sedar sebelum ini... dosa yang lalu,kini dan yang akan datang YA ALLAH..
ampunkan lah dosa2 kami kerana KAU maha pengampun dan sukakan keampunan...
YA ALLAH, jadikan lah kami hambaMU yang mu'minah YA ALLAH..
sucikanlah hati dan fikiran kami daripada segala sifat2 mazmumah dan gantikanlah ia
dengan sifat2 mahmudah... jadikanlah kami anak yang soleh dan solehah kepada kedua ibubapa kami
yang telah banyak berkorban untuk kami...
tajamkanlah dan kuatkanlah daya ingatan kami agar kami dapat menimba ilmu2 MU
sebanyak mungkin, yang dapat menyebarkan dakwah MU dan jadikanlah kami insan2 yang berjaya dunia akhirat YA ALLAH...
jadikanlah kami hambaMU yang sentiasa mengamalkan sifat2 mahmudah MU..
berikanlah ketabahan dan kekuatan dalam diri kami agar kami terus istiqomah dalam melaksanakan
amanahMU ya ALLAH..
insyaAllah... AMIN YA RABBAL 'ALAMIN....


p/s: marilah kita hayati JUMAAT terakhir pada tahun ini... moga ia memberi seribu keberkatan buat kita semua... insyaallah...







Wednesday, 23 November 2011

meow...meow...meow...

........  mata difokuskan ke hadapan.. pacuan empat roda itu dipandu dengan begitu teliti melintasi 
terminal melaka central...
sedang asyik berbual bersama walid nya,tiba2 walidnya terhenti dari berkata2...
dia kehairanan lalu menujukan pandangan ke arah tempat yang dilihat walidnya sebentar tdi...
hatinya terasa ingin mengetahui apakah yang terjadi...
kelihatan sebuah pacuan berhenti di tengah2 jalan tetapi di dapati tiada pemandunya...
diperhatikan dengan teliti akan persekitaran...


kelihatan seorang mat salleh berjalan menuju ke arah seekor kucing yang
"terbaring" di atas jalan raya itu...
dia perhatikan gelagat insan itu... mulia sungguh hatinya...
dia mengambil kucing yang cedera itu lalu di bawanya ke atas rumput di tepi jalan itu..
dibersihkan darah yang ada pada kucing itu...
lalu dia menuju kembali ke pacuan nya dan meneruskan perjalanan..
YA ALLAH, mengapakah tiada insan yang melintasi jalan itu menyelamatkan haiwan itu?
mujur ada mat salleh itu... jika tidak,mungkin haiwan itu akan mati dilenyek oleh beribu pacuan 
yang lalu disitu...
moga Allah memberikan hidayah dan ganjaran atas perbuatan mulia insan itu...  =)
mengapa tiada seorang mu'min pun yang mengambil perhatian atas haiwan itu??? 
.... tahukan anda bahawa kucing ini merupakan haiwan kesayangn Rasulullah s.a.w ???
Baginda amat menjaga kebajikan haiwan ini...
memeliharanya, menyayanginya juga adalah sunnah... besar pahala nya jika 
orang yang mengamalkan sunnah nabi....


Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa budaknya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya.

Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan solat, ia lupa ada bubur. Datanglah seekor kucing lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing dan Aisyah memakannya.
Rasulullah Saw bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling.” Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhu dari sisa jilatan kucing. (HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni)


Hadis ini diriwayatkari Malik, Ahmad, dan Imam hadis yang lain. Oleh kerana itu, kucing adalah binatang, yang badan, keringat, bekas dari sisa makanannya suci.

jelas kelihatan bahawa Baginda amat menyayangi haiwan ini...
kita sebagai manusia yang punya hati dan perasaan juga haruslah saling menyayangi antara 
satu same lain... malah, kepada haiwan juga...
kerana mereka juga adalah makhluk Allah s.w.t di muka bumi ini...
haiwan juga punya perasaan... contohnya kucing itu, 
jika ada insan yang menolongnya dikala dia dalam kesusahan...
adakah kita tahu ape yang difikirkan oleh haiwan itu??
mungkin juga haiwan itu akan mendoakan yang terbaik kepada kita...
barangkali juga ia akan membantu kita suatu hari nanti...
Allah itu maha adil... Setiap kebaikan itu pasti akan diberikan ganjarannya...

berbaktilah kepada sesiapa sahaja baik manusia atau pun haiwan...
walaupun mereka tidak punya akal untuk berfikir, tetapi dengan setitik kasih sayang yang kita berikan 
kepada mereka akan dikira sebagai satu amalan yang cukup besar olehNYA...
insyaallah...





haiwan juga punya hati dan perasaan... mereka juga perlu dibelai dan dimanjai... 
(^_^)

Tuesday, 22 November 2011

minat muzik tak salah tapi haruslah berhati2



.... Muzik iaitu salah satu cara bagi kita menghiburkan diri...
namun haruslah kita berhati2 kerana kini orang kafir sedang berusaha untuk menjatuhkan kita umat islam dengan pelbagai cara antaranya muzik... islam tidak mengharamkan muzik jika ia kena pada tempatnya...

teliti video dibawah ini dan muhasabah diri anda =) ini merupakan salah satu cara orang yahudi ingin menjatuhkan kita...



Nyanyian yang lunak adalah santapan jiwa manusia, menyegarkan otak
dan disukai oleh pendengaran. Ia adalah
kelazatan bagi telinga sepertimana makanan yang menjadi kelazatan
bagi mulut dan perut; pemandangan yang indah
menjadi kelazatan bagi mata; bauan yang harum menjadi kelazatan bagi hidung dan sebagainya.

Syarah: ini adalah hujah mantik atau logika fitrah; kenapa untuk
memenuhi perut kita, kita sentiasa mencari makanan
yang lazat-lazat? Begitu juga manusia amat tergerak utk melancong,
 menjamu matanya dengan pemandangan yang
mengasyikan; begitu juga mereka gemar menghidu bau-bauan yang
 harum bak kesthuri; kenapa kita lupa kepada
telinga; dia juga berhak mendengar yang baik dan lazat-lazat berupa
nyanyian merdu dan alunan musik yang
menenangkan jiwa dan 'aqal....

Adakah perkara-perkara yang baik dan lazat ini haram bagi islam?!

Kami mendatangkan beberapa dalil qur'ani:

1.umat islam, umat akhir zaman diberi banyak keistimewaan dan pelepas berbanding umat yang terdahulu...
Memang, umat yahudi telah kita sedia maklum telah diharamkan allah sebahagian besar daripada kelazatan
duniawi ke atas umat yahudi atas kekufuran mereka: firman -nya dalam surah nisa': 160-161 (maksud): 
maka disebabkan kezaliman yang amat besar dr perbuatan orang-orang yahudi, kami (allah)
mengharamkan atas mereka makanan yang baik-baik yang pernah dihalalkan bg mereka, dan disebabkan
mereka banyak menghalang manusia dr jalan allah. Dan juga disebabkan mereka mengambil riba' pada
hal mereka telah dilarang melakukannya, dan disebabkan mereka memakan harta orang lain dengan jalan
yang salah...):

2.umat yahudi dan kristian amat dengki lantaran keistimewaan yang dilimpahkan keatas umat muhammad. Lama
sebelum rasulullah saw diutus, kitab-kitab tua samawi telah menceritakan dengan detail akan risalah
muhammadiah ini dan intisari ajarannya: firman allah (maksud):...yang mereka dapati tertulis( nama
muhammad dan sifat-sifatnya) dalam taurat dan injil (torah and bible) yang ada di sisi mereka. Ia menyuruh
mereka dengan perkara-perkara yang baik dan melarang mereka drpd mengerjakan perkara-perkara yang keji;
dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala benda yang
buruk; dan ia juga menghapuskan dr mereka beban-beban dan belenggu yang ada pada mereka.. (al a'araf:
157)

3.setiap benda yang baik lazimnya halal; oleh itu setiap perkara yang baik dipandang oleh jiwa danamp;
akal manusia yang sejahtera adalah halal sebagai kerahmatan kepada umat islam ini dan juga kerana
kesyumulan, kelengkapan, dan keberkekalan risalah islam. Firman allah (maksud):mereka bertanya
kepadamu:apakah yang dihalalkan bagi mereka?bagi menjawabnya katakanlah:dihalalkan bagi kamu yang
lazat-lazat serta baik. (maaidah: 4)

4.hak halal/haram adalah milik mutlak allah: tidak berhak bagi manusia mengharamkan untuk diri mereka
sendiri atau orang lain perkara-perkara yang baik yang telah direzkikan walaubagaimana baik sekali niatnya. Hak
mutlak menghalal/mengharam sesuatu adalah milik allah saja: (maksud) katakanlah:' sudahkah kamu nampak
baik buruknya sesuatu yang diturunkan allah untuk manfa'at kamu itu sehingga dapat kamu jadikan sebahagian
drpdnya haram dan sebahagian lagi halal?katakanlah lagi (kpd mereka):adakah allah mengizinkan kepada
kamu hanya mengada-ngadakan secara dusta terhadap allah? (yunus:59)

5.sesiapa yang memandai-mandai dalam isu halal/haram dimurkai allah: 
firman allah (maksud): sesungguhnya merugilah orang-orang yang membunuh anak-anak mereka
kerana kebodohan lagi tidak berilmu (sedang allah memberi rezki kepada sekelian makhluk); dan rugilah
(mereka) yang mengharamkan apa yang telah dikurniakan oleh allah kepada mereka dengan berdusta
terhadap allah. Sesungguhnya sesatlah mereka dan tiadalah mereka mendapat petunjuk. (al an'am: 140)

wallahua'lam
ref: prof yusof qardhawi


Sunday, 20 November 2011

ALLAH masih sayangkan aku

..... terimbau kembali tragedi ngeri yang berlaku pada diri ini tanggal 16 Mei 2010 yang lalu...
penting tak tarikh ini?? bagi saya lah, ia penting sebab pada tanggal itulah sambutan hari guru ini disambut...
tambahan lagi, pada hari itu jugalah kemalangan yang melibatkan saya dan seorang rakan...antara motosikal dan sebuah kereta... mujur hanya kereta wira...

disebabkan ada rakan yang bertanya soal ini, maka lebih baiklah sy berkongsi cerita di blog ini...
sebenarnya sudah penat bercerita tentang ini..
moga kita semua dapat mengambil ikhtibar daripada cerita ini...

.... alkisah bermula ketika, sy dan seorg rakan ingin je pusat membeli belah yangberada di melaka,AEON  JAYA JUSCO... tujuan utama nya adalah ingin membeli hadiah buat mama tercinta dan juga buat guru fizik yang menjadi idola saya suatu ketika dahulu...
ketika iini, sy hanya mampu menunggang motosikal desebabkan tiada lesen kereta lagi...
setelah siap membeli hadiah buat guru itu, kami membeli sedikit makanan dan barangan untuk dibawa pulang ke asrama...
dalam perjalanan pulang ke rumah, jalan raya agak lenggang disebabkan ketika itu lebih kurang jam 3 ptg...
lagi2, hari ahad, mungkin juga orang ramai sedang berehat di rumah...
mungkin lah... 

kemalangan yang saya alami itu berlaku begini.. 
sebuah kereta proton wira yang dipandu oleh seorang wanita 20-an bersama ibunya berada di tengah jalanraya, yakni, sama ada akan belok ke kanan atau pun terus...
tetapi setelah saya benar2 memastikan tiada tanda2 dia akan membelok, sy menjangka dia akan ke hadapan...
namun, malangnya, tbe2 kereta itu membelok ke kiri untuk memasuki simpang...
disebabkan kenderaan sedang bergerak, saya pon bergerak juga seperti biasa dan terkejut akan tindakan kereta itu lalu mencapai brek ketika itu...
namun, malang nasib ini kerana, disebabkan terlalu hampir, akhirnya, terlanggar juga kereta itu...
nak elak ke tepi pun tak berani sebab ada parit dan tembol ditepi tu...
lagipon dalam keadaan yang mengejutkan...
saya telah melanggar pintu belakang bahagian kiri kereta tersebut dan mengakibatkan remuk di bahagian itu dan pecah cermin pintu itu... 
selepas itu, pacuan 4 roda itu pon meneruskan belokkannya lalu melanggar tembok persimpangan jalan itu...
kemudian, rakan saya yang tercampak daripada pacuan 2 org tunggangan sy itu pon menuju ke arah sy dan mengajak sy pulang... sy tidak mendengar ajakan dia kerana semasa kejadian itu sy tidak dapat menyedarkan diri sepenuhnya... rasa seperti 50-50...
kesakitan yang dialami tidak dapat dirasai dan sy xboleh bangun ketika itu...
sy tersergam indah diantara kereta dan moto tu... kire macam tersepit!
YA ALLAH, bagaimanakah keadaan ku ketika itu...
mujur sy memakai sweater yang agak tebal, maka tiada kecederaan yang saya alami di badan.
tetapi hanya luka2 di muka...
kemudian, org ramai berkumpul dan menghubungi pihak ambulans dan ibubapa sy yang ketika itu berada di shah alam.. sy dan rakan di bawak ke wad kecemasan hospital besar melaka..
terasa seperti mayat hidup kerana tidak mampu melakukan apa2 malah berkata2...
mendapat rawat pada jam 10 malam ttapi hanya membersihkan luka di muka dan menjahitnya sahaja...
perit merasakan tusukan jarum yang menembusi muka ni...
waa, macam nak nangis je...tp apekan daya, xmampu melakukan apa2...
kemudian bermalam di hospital itu...
malam itu meminta handfon kepunyaan diri dari mama,
setelah membuka handfn itu, didapati deretan mesej masuk dan ramai bertanyekan keadaan...
tidak disngka khabar ini sepantas kilat sahaja teman2 mendapat tahu..
entah dari mana sy pon tak tahu...
keesokkan harinya, sy di bawa untuk simen kaki kerana terdapat kecederaan dalaman...
malangnya, tindakan hospital itu lambat dan menyebabkan ayah dan mama yang khuatir akan sy menukarkan 
sy ke putra specialist hospital... di sana sy di X ray di muka bahu dan kaki...
dan doktor ortopedik memberitahu bahawa terdapat 5 serpihan kaca di muka kanan sy walaupun telah dibersihkan dan dijahit...
dan terdapat retakan di bahu belakang kanan sy, patah di bahagian depan bahu dan rahang bawah hadapan dan kanan... ligamen lutut kanan juga putus...maka, terlantarlah sy di atas katil itu....

sekadar gambar hiasan...



beginilah keadaan bahu yang patah ketika di XRAY

ketakutan menyerbu diriku kerana mendapat tahu akan di"operate" esok..
bagi mengeluarkan serpihan kaca dimuka, memasang skru dan plate di bahu dan juga lutut....
YA ALLAH, dugaan lagii... dengan iringan doa mama ayah, saudaramara, guru2 dan juga teman2,
ALHAMDULILLAH saya selamat dibedah...
pelbagai perkara yang dihadapi sepanjang 8hari berada di wad dan 4bulan MC...
yang hanya mampu dipohon kepada Illahi adalah saya bisa menjadi hambaNYA seperti sedia kala...

setelah dioperate bagi menyambungkan ligamen yang putus...

SYUKUR, DIA perkenankan permintaan sy..
sedikit demi sedikit sy cuba untuk bangun dan berjaya walaupun dilarang mama ayah...
suatu malam, dihadapan mama dan ayah, sy cuba bangun dengan sokongan mereka...
sangkaan mereka sy belum masih mampu bangun, namun, dikuatkan semangat,
dengan gagah diri ini berdiri... lalu bersama adik ke kedai berhampiran rumah..
eseronok xkepalang kerana setelah beberapa bulan terperap dirumah...
terasa terharu kerana, ayah menitiskan air mata kegembiraan kerana melihat saya dapat berjalan seperti sediakala walaupun sukar...
ALHAMULDULILLAH, sedikit demi sedikit dapatlah sy meneruskan kehidupan sediakala dengan izinNYA... kini, sy REDHA atas segala ketentuanNYA yang diberikan kepada diri ini...

p/s: buat teman2 diluar sana, sama2 lah kita hargai diri ini sebaiknya kerana ia adalah anugerah daripada NYA buat kita... dan, sama2 kita memberi semangat pada diri kita agar lebih kuat pada masa kini dan akan datang.., ALLAH tidak akan menduga hambaNYA jika dia tidak mampu... yakinlah bahawa, setiap seuatu yang berlaku itu pasti ada sebab dan hikmahnya... dan pasti haruslah kita REDHA dengan segala ketentuanNYA... insyaAllah...

~sekadar perkongsian bersama~

Wednesday, 16 November 2011

buat HAWA yang kecewa ditinggalkan ADAM..

.... awak2... awak2... ye, saya panggil awak..
kaum HAWA yang sedang bace entri ini... menarik bukan titlenya?
awak sedang berduka sekarang? kerap menangis? patah hati disebabkan ditinggalkan bf?
hati berkecai ditinggalkan kaum adam? awak kesepian ye? 
jika begitu, mari sini dekat ngan sy... biar sy peluk awak...
awak luahkan masalah awak kat sy...
insyaAllah sy boleh bantu... sekurang2nya., awak rasa lega sedikit...
cerita lah dekat sy, sebentar sahaja... boleh kan?? syukran ye awak...

saya tau ape masalah awak... izinkan saya selami ati awak supaya saya boleh faham situasi awak ye...
awak asyik menangis? masih teringat akan dia kan??
saya pun pernah merasai ini semua... sy cube tolong awak ye...INSYAALLAH...
awak dah banyak kali putus? atau ni yang first time?
xmengapa..ini bukan persoalannya.. awak rasa penat ye hadapi ini semua?
mesti ramai kan yang ckp kat awak tak payah couple kembali kat ALLAH, sebab ikatan tu tak menjamin apa2 lagi kan? tp awak rasa sukar ye? tidak mengapa, sy faham awak..
kita manusia biasa kan... xsempurna mana... tp sy sokong kalau awak ada keinginan nak berubah..
tp masih rasa sukar ye? selalu teringat kat dia lagi ye... kalau teringat mesti air jernih pada wajah 
awak mengalirkan?

sy tahu kadang2 tengok saja luaran awak happy kan... ceria je...tp
hakikatnya hati awak sedang menangis.. betul kan? kadang2 terasa kecewa dan sedih teringat akan perubahan yang dia lakukan ye...terasa rindu kat dia ye? selalu tunggu mesej dan col dari dia ye?
xpe,saya faham situasi awak sebab sy pon perempuan jugak...
walau kita berbeza latar belakng pon, tapi kita tetap mempunyai naluri yang sama...iaitu naluri seorang wanita.. tidak betul itu?
sy turut merasai ape yang awak rasa sekarang... angap saja lah sy sedang ada disebelah awak ye...
anggap juga kita sudah lama kenal...

benar, sy juga seperti yang lain... sama seperti mereka yang menasihati awak supaya meninggalkan cinta yang tidak diredhaiNYA... kerana awak dan dia belum ada apa2 ikatan yang sah bukan?
cinta yang sebenar adalah cinta selepas nikah... tidak perlu sy mengulangi kata2 itu kan, sebab awak pun dah sedia maklum dengan semua itu kan?
awak tau cinta yang abadi adalah cinta hakiki...CINTA ALLAH..tetapi masih mengharapkan cinta insani ye...
tidak mengapa, asalkan ada dalam diri awak tu keinginan nak berubah mendekati ALLAH...
atau... awak masih tidak boleh melupakan dia??? ya awak, sy tau ia sukar... tp saya takut awak..
saya takut awak kecewa lagi... sy xmahu semua itu terjadi lagi dekat awak...
sebab sy tahu, nnti awak mesti tak tenang kan... meti awak xdapat fkuskan dalam pelajaran dan sebagainya...

hati awak nnti mesti akan hancur lebur kan? junjungan besar NABI S.A.W  pun cakap, wanita ini ibarat 
seperti kaca... bayangkan kaca yang telah pecah, boleh kah ia bercantum kembali? 
walaupun ia bercantum, masih ada kan serpihan2 kaca yang tertinggal...
nmun, sakit yang dialami disebabkan kekecewaan itu mampu diubati.. sebab
kita ad DIA..pencipta kita...
cuba rasakan DIA sedang melihat kita ketika ini... AL -KHALIQ kita...
penuh kasih sayang kan? dapat rasakan?
jika awak nekad ingin terus berubah, teruskan awak baca entri ini...
jika awak juga tidak mahu lagi tenggelam dalam nafsu cinta...

oh, tidak mengapa jika awak perlukan masa...
silalah..sy tidak memaksa... fikirlah sebaik2nya ye..
sy ingin beritahu awak. kalau kita nak berubah, tidak cukup dengan keinginan sahaja...
ia mestilah diiringi dengan niat, keazaman dan perlakuan...
kekuatan batin itu perlu bagi awak hadapi semua ini...
awak dah fikir dah? jika sudah, teruskanlah mendengar bicara sy ini ye..
jika belum, tidak mengapa, awak ambil masa elok2, pk baik2... walau apepon, sy tetap tunggu awk kat sini ye...

AWAK YANG INGIN BERUBAH,
awak masih rasa sukar ye? tidak mengapa...sesukar mana pun, sy setia bersama awak..
sebab sy sayang kan awak kerana DIA.. sy xnk awak alami benda yang sama lagi..
insyaAllah sy cuba bantu awak ye.. cuba dulu ye.. 
keazaman awak nak berubah kuatkan? ALHAMDULILLAH..

PERTAMA... ujian ni buat awak rasa berat sangat kan? ujian ditinggalkan kekasih hati amat berat ye buat awak? baiklah, sy nak ajak awak sama2 kita fikir lebih jauh... cuba kita renungkan dan lihat mereka yang dalam kesusahan... terpaksa mencari rezeki di celah2 sampah yang menggunung dan busuk itu... mencari tin2, botol2 kaca dan barangan terpakai untuk dijual bagi menyara kehidupan mereka... apakah awak masih rasa ujian yang awak alami itu lebih berat dari mereka? mari kita lihat lagi, orang2 yang mengalami penyakit misteri sehingga tidak bisa melakukan apa2...tidak mampu bangun, makan dan sebagainya... masih awak merasa berat lagi? mari kita lihat, kehidupan mereka yang tidak mempunyai ibubapa, hidup sebatang kara didunia ini...cuba bayang kan perasaan mereka saat hari raya menjelang...adakah awak masih rasa ujian awak lebih berat berbanding mereka? awak, usahlah kita melihat ujian itu..tetapi lihatlah atas nikmatNYA terhadap kita..
awak terasa malu tidak? sy malu awak... nikmat menggunung DIA berikan kepada kita tetepi kita masih tidak mampu menghadapi ujianNYA yang sekecil itu... 

KEDUA... saya tau awak masih bersedih kan teringat akan dia... ingin dilupakan tetapi masih lagi berterbangan di fikiran ye... cube awak sedaya upaya luputkan ingatan awak terhadap dia dan menggantikan dengan mengingatiNYA... boleh awk? mcm ni lah, bila awak teringat dia je, awak pegi ambil wudu' kemudian capai al quran... then, awak hayati satu demi satu maknanya... bila ingat dia je terus ambil al quran, bolehkan awak? atau pun, leih mudah lagi, bila ingat dia je, awak berzikir.. zikir qauli awak... bila teringat dia, lafazkan lah kalimah suci Astagfirullah, aku memohon ampun kepada Allah... mudahkan awak? bila ingat lagi, ucap hasbi rabbii, maa fi qalbi ghairullah...maknenya, cukuplah Allah bagiku, tiada dalam hatiku melainkanNYA...
kalau awak zikir, sebaik2nya kita tahu ape yang kita zikirkan itu ye...benar bukan? ini salah contoh zikir yang saya bagi... nanti awak boleh lah cri yang lain ye... kalau betul kita nak capai CINTANYA, kite  kenalah usaha.. try slow2 ye... sy yakin awak boleh...kalau keinginan awak kuat untuk melakukannya, INSYAALLAH pasti awak mampu...

KETIGA... sibukkan diri awak... mean, sibukkan diri awak dengan berdialog dengan Allah bukan sibuk membalas mesej dia ye... jika awak bersendirian, tiba2 ingatan kepadanya kembali, cepat2 padam,..ingat kat Allah...kene kuat ye,..jangan layan perasaan tu...cuba lakukan aktiviti yang berfaedah... niat dalam diri nak buat benda berfaedah..contohnya cmni... "Ya Allah, hari ini saya nak tolong mak kemas rumah, biar mak gembira.." mesti Allah suka kan... DIA akan bantu kita... dan kemudian monolog lah, tapi jangn enyum di khalayak ramai ye...
maklumlah, nnti org ingat kita tak betul pula...dah faham kan maksud sy? lagipun bercinta dengan ALLAH tidak perlu kita nak keluarkan duit bagai... xpayah nak beli topup... membazir je...Allah mudahkan kita, dia tak suka kita membazir... lagi kita cuba mendekatinya, lagi DIA sayang dekat kita tau... ingat DIA je sepanjang masa ye... tak semestinya dalam solat... boleh kan? indah lagi romantik kan cara ni? sy tau awak senyum sekarang...hehe

KEEMPAT...awak suka dengar lagu tak? kalau suka, lagu apa awak suka dengar?? mesti lagu jiwang kan..
haha... awak, tak payah lah dengar lagu cm2... makin buat awak sedeh je nanti...awak boleh pilih nak dengan nasyid..lagu ketuhanan awk... lebih baik lagi kalau kita ingatkan diri kita dengar lagu2 tentang kematian dan taubat... lagu tentang ibubapa pun bagus juga... hayati lirik dia satu persatu ye... jadikan ini hobi yang berfaeda disamping dapat menghiurkan diri anda... jika kena pada tempatnya, ia juga boleh membantu kita mendidik jiwa...
awak mesti pernah menangis kan masadengar lagu... hihi... hati wanita...memang lembut..  

KELIMA... pembacaan... ni pon awak kene pilih juga... saya cadangkan awak beli buku2 islam dan wanita... baca sirah RAsulullah, lihatlah betapa NABI dahulunya begitu bersusah payah menaikkan martabat wanita, apakah sanggup kita berlaku kejam terhadap baginda yang pada saat2 akhir hidup baginda, baginda tidak putus2 menyebut ummati, ummati, ummati? begitu besar kasih sayang yang ditunjukkan Baginda kepada kita umatnya kan... jika nak tau lagi sila lah layari internet, cari berkaitan sirah nabi dan islam... tidak perlulah baca banyak2 dalam atu masa...satu hari baca 1 artikel pon dah cukup asalkan kite istiqomah... lagi 1, ia juga akan membuka minda kita.. =D boleh ye?

KEENAM... Qiamullail... kalau awak mampu buat ni lagi bagus... tenang dan damai je... kalau awak asyik bersedih je...tak tahu nak luahkan kat sapa, Allah kan ada? apa kata kita luang kan masa bersamaNYA... bangun  dikala orng lain sibuk dibuai mimpi..tidakkah itu sepi lagi tenang?  awak nanges la puas2 dekat DIA.. cerita semua kat DIA ye... DIA maha mendengar.. awak nak pohon ape2 silakan,,DIA lai suka... DIA ada ckp, cuba awak buka AL-Quran surah Al Ghafir ayat 60 , "berdoalah kepadaKU, nescaya akan AKU perkenankan bagimu" 
tengok, caringkan DIA... sape agi caring DIA ke dia??? mesti DIA kan... jadi, pergilah kat DIA ye..ok?

KETUJUH... zikrul maut... iaitu ingat pada kematian... ni pon boleh tahan mujarab... bila kite ingat nak mati, kite xkan teringat kan org lain... cube bayangkan awak akan mati kejap lagi...kejap je lagi...mungkin selepas awak habis dengar bicara saya ni... mungkin? mesti bila ingat mati tu, setiap masaawak nak siapkan bekalan untuk dibawa pulang nanti kan... solat pon awal waktu, dengar azan je terus ambil wudu' dan solat... banyak mana amal kebaikan kite ye... awak, sy takut... awak tak rasa cm2 jugak ke?

KELAPAN... awak carilah sahabat2 yang boleh bimbing awak ke jalanNYA... awak carilah sahabat2 yang boleh berkongsi ilmu mengenali ALLAH... cari sahabat sebegini, jiwa awak akan terisi dengan nasihat2 daripada mereka... dalam kehidupan, berkawan dengan semua orang tetapi haruslah kita berhati2 memilihnya kerana takot tersalah pilih yang akan menghancurkan kita... jangan bermain dengan api awak... memang di dunia rasa seronok..tp akhirt??? awak faham kan maksud sy=)

KESEMBILAN... awak, renunglah wajah ibu bapa awak... tegarkan awak melukai hati mereka? kenangan kembali pengorbanan mereka yang memelihara dan mendidik kita, serta memberi kasih sayang kepada kita dari kita kecil sehingga kini... dengan usaha mereka untuk menyekolahkan kita dari tadika, skola rendah, skolah menegah dan masuk U... tahukah anda, kejayaan itu juga datang daripada berkat doa mereka... tanpa doa daripada mereka, adakah anda akan menggenggam A dengan jayanya? pernah kah awak terfikir, awak masih mampu dan kuat meneruskan kehidupan sehingga kini adalah disebabkan dorongan mereka...??? pandanglah wajah mereka,, saya yakin anda mampu berfikir mana yang baik mane yang buruk...

KESEPULUH...awak, dengar ni...saya nak ajak awak untuk sama2 melihat teladan daripada pohon semalu... kenalkan pohon itu? awak pernah tak dengar kisah Rasulullah berjalan2 bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah yang terpijak pohon semalu sehingga kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan? lalu, dia dengan rasa sedikit marah pon berkata apalah gunanya pohon semalu ni! tetapi Rasululllah dengan tenang berkata kepada puterinya itu, pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita... puterinya itu terkejut..awak juga terkejut tak??
jom, mari kita sama2 lihat ape yang kita boleh teladani daripada pohon semalu itu untuk diaplikasikan dalam diri kita sebagai seorang wanita...  pertama, pohon semalu itu kuncup apabila disentuh dan ini diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu pada tempatnya... kedua, pohon semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya maka kita semestinya tahu mempertahankan diri dan maruah kita sebagai seorang muslimah... ketiga, pohon ini juga berakar tunjang yang sangat kuat mengengkam bumi dan ini diibaratkan wanita hendaklah mempunyai ikatan yang sangat kuat dengat pencipta kita, ALLAH RABBUL ALAMIN... akhir sekali, pohon ini juga akan kuncup dengan sendirinya apabila tiba waktu senja, oleh itu para wanita hendaklah kembali ke rumah apabila waktu semakin senja... 
hebatkan ALLAH? daripada pohon ini pun kita bisa mengambil iktibar.. jadi, mari sama2 kita jadi pohon semalu ye? boleh kan?

KESEBELAS... ini yang terakhir dari sy awak... saya nak ajak awak untuk sama2 kita melihat ibrah daripada kisah puteri Rasulullah, iaitu saidatina Fatimah yang memendam perasaan cintanya kepada Saidatina Ali dan mengagumi,merindui dan memasang impian untuk hidup bersamanya... Namun, Saidatina Fatimah tidak pernah menghantar surat tanpa pengetahuan Baginda, malah berhubung  melalui burung merpati bagi mengatur pertemuaan dengan Saidina Ali... begitu juga Saidina Ali, tidak pernah melalaikan Fatimah dengan janji2 kosong, tidak berlaku biadap terhadap Baginda dengan mengorat atau membawa Fatimah lari.. dan juga dia tidak meminag Fatimah malah, edang berusaha membina kualiti diri.. awak, mari kita sama2 mencontohi Saidatina Fatimah... Urusan "Saidina Ali" biarlah Allah tentukan... ada yang mengatakan, Jika kita mencintai seseorng, janganlah kita beritahu si dia tetapi kita beritahu Allah... ngadu dekat Allah... kita yakin kan dengan janji ALLAH bukan?










awak, renung balik kata2 saya ni ok...


1) Usah dipandang ujian sebaliknya bukalah mata hati melihat nikmat dan kurniaan Allah yang begitu meluas.


2) Apabila hati dilanda kesedihan dan bermuram, capailah Al-Quran segera dan apabila fikiran melayang ke arah perkara yang tidak sepatutnya lancarkanlah lidah untuk menuturkan zikir qauli.

3) Bermonolog dengan Allah apabila melakukan satu-satu kerja dan rasakan kehadiran Dia yang sentiasa menemani.

4) Pilih lagu yang akhirnya mengingatkan diri kepada Allah.

5) Pilih bacaan yang sesuai sebagai penambahan ilmu yang bermanfaat.

6) Qiamullail dan doa.

7) Sentiasa ingat mati dan berusaha untuk sentiasa solat di awal waktu.

8) Bersahabat dengan mereka yang solehah dan berkongsi ilmu.

9) Sayangi ibu dan ayah dan lakukanlah perkara yang menggembirakan hati mereka.

10) Jadilah seperti pohon semalu dan kaitkan dengan kebesaran Allah.

11) Mengambil iktibar kisah Saidatina Fatimah dan Saidina Ali serta yakin dengan janji Allah.



p/s : semoga perkongsian ini dapat membantu awak2 semua ye... kaum HAWA, kita boleh!!!
       segala yang baik itu datang lah dari ALLAH dan yang kurang itu datang lah dari kelemahan 
       diri sy  sendiri.. tegur sy jika sy silap ye... asif... syukran membaca...(^_^)